ATC/ POCKET LETTER

mandag 17. februar 2014

Hvordan bli kvitt all reklamen?


Den siste uken har jeg brukt MYE tid på hobbyrommet. Jeg har ekspremintert mye med veving av avispapir og lekt meg med forskjellige bunner, men det var denne løsningen jeg havnet ned på.

Jeg har lyst til å fortelle dere hvordan jeg har laget denne kurven. Det er ikke vanskelig og du blir jo kvitt litt avispapir eller reklameaviser. Jeg synes det er viktig med gjenbruk og verden flyter over av nok søppel allerede.




 Hvordan lager du en kurv?

  • Først åpner du avisen og fjerner stiftene som holder den sammen.
  • Brett avisen i to. Brett den feil vei, slik at  bretten som deler sidene normalt blir liggende i midten.
  • Bruk kniven og kutt slik at du får to deler.
  • Brett i to igjen.
  • Kutt på bretten.

Om du har fulgt første del riktig vil du nå sitte igjen med 4 lange remser
  • Legg strikkepinnen med en slik vinkel at du får en litt lang trekant. Om du vil ha litt kortere hylser legger du strikkepinne med mindre vinkel oppover.
  • Da er det bare å starte og rulle oppover mot motstående hjørne. Hva du enn gjør eller ikke, IKKE SLIPP! Det er ikke en katastrofe, men bare irriterende når all arbeidet ruller opp igjen, noe det fort gjør om du ikke holder fast.
  • Når du kommer opp til motstående hjørne tar du lim og ruller sammen hylsen.

SIMSELABIM!
Du har nå rullet din første hylse.
gjenta prosessen rundt en million ganger og du har nok til din egen kurv.
Vil du ha samme bunn som jeg har har må du gjøre noen av hylsene flate. Jeg brukte 8 flate på min.
 
TIPS
Ikke stram til på toppen. det er meningen at bunn og topp skal ha forskjellig størrelse på åpningen. Når du skal skjøte hylsene dine så trenger du denne størrelsesforskjellen.
 
  •  Jeg starter med å legge 3 hylse i grupper vannrett bortover.
  • Så tar jeg en av de flate og vever disse annenhver i disse gruppene
  • Neste veving skjer med en gruppe på 3 av de runde hylsene.
  • Jeg fester den første med en klesklype i hjørnet, men har man ikke klesklyper kan man bruke for eksempel binders.
  • Fortsett og veve annenhver flat og runde til du har fått den lengden og bredden du ønsker på kurven din.
Nå kan du velge selv hvordan du vever videre. På denne kurven har jeg valgt å bruke to hylser som jeg krysser mellom hver gruppe på 3 hylser.
Når hylsene når enden skjøter du bare på en ny hylse. Det er her det er viktig at de har litt forskjelig størrelse på åpningen, ellers blir dette trinnet ett sant *H...... Tro meg jeg har banna noen ganger.


 
Når du har vevd kurven din høy nok må du få festet de hylsene som stikker opp. Du gjør dette ved å "presse" de ned i en av vevingene. Man kan selvfølgelig ta en lettvint løsning med å bare klippe de til og lime de fast innvendig i kurven.
Jeg limer de litt inni der jeg har presset den inn og presser det sammen med en klesklype.
 

Dekorasjon:

Jeg blander maling, lim og litt vann sammen som jeg maler kurven med. Når man har lim i blandingen sørger dette for at kurven blir stivere. Man kan også dekorere med å lime fast motiver fra servietter.

 
 
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar