ATC/ POCKET LETTER

tirsdag 4. februar 2014

Den spede start


I mange år har jeg drevet med scrapbooking, og svært få har fått  tatt del i alt jeg har laget. Jeg har en forkjærlighet for ting man lager selv. Som den kreative personen jeg er, leter jeg alltid etter billigere måter å skape noe på. Jeg ser ikke helt behovet for å kjøpe alt.
Dagens prosjekt var å lage shabby chik innspirerte blomster. Og som alt annet her i livet,  ble visst fristelsen alt for stor til å bruke noe av det jeg hadde laget. Vips var jeg igang med å lage en eksplosjonsboks. (For de av dere som ikke vet hvordan man lager dette vil jeg når jeg er ferdig legge ut bilder med forklaring til hvordan jeg gjorde dette.)

Blomstene ble laget av en blondegardin, som jeg har hatt liggende i linskapet i det som fortoner seg som en evighet. Poenget er at man trenger ikke kjøpe blonder når man har metervis i skapet. Jeg er sikker på at om man tar seg en tur innom et bruktmarked vil man få slengt etter seg slike blondegardiner til en billig penge, og da har man nok til å lage mange blomster selv.

 Hvordan jeg har laget disse blomstene:

Dette er ikke en blomst jeg har sugd ut av eget bryst, det finnes sikkert mange forskjellige måter å lage denne på og forskjellige bretteteknikker, her vil jeg fortelle hvordan jeg har laget den.

1: Klipp ut 9  like rundinger i ønsket tekstil. Det gjør ingenting om de ikke er helt perfekte, for de skal brettes og skjevheter er bare sjarmerende. Vær oppmerksom på at den ferdige blomsten blir litt større en den rundingen du klipper.



2: Brett rundingen i to, legg en dert med lim og brett i to igjen. Press flatene mot hverandre. Det anbefales å bruke limpistol, men man kan selvfølgelig bruke annen type lim om man har bedre tålmodighet enn meg. Et tips når man bruker limpistol er å ha en skål med kaldt vann som man dypper fingrene i, slik at man unngår å brenne seg på det varme limet når man skal presse på spissen. Eller man kan også bruke en tang om man helst vil unngå å være i kontakt med limet.


3: Klipp ut en liten sirkel i papir. Denne skal du ha for å ha en flate å bygge blomsten på.

4 Legg litt lim i midten på papirsirkelen. Lim fast 4 av dine ferdige blondesirkler som nå ser ut som trekanter.



5: Lim fast de 4 neste ved å overlappe mellomrommet på de andre 4.


6: Snu blomsten og legg en sirkel med lim på papirsirkelen. Her fester du den siste blondesirkelen. Denne vil nå fungere som en ekstra flate på blomsten, men også gjøre at det ferdige resultatet blir penere.


7: Nå skal den pyntes med bling, knapp, perler, fjær osv.









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar